HP - Diabetes - Motion
Træningsformer: Kondition, styrke og lav intensitet
332 visninger
View transcript
Der er overordnet tre træningsformer - - konditionstræning, styrketræning og træning med lavere styrke. Konditionstræning forbedrer udholdenhed. Konditionstræning er en træning, hvor man bliver forpustet og får høj puls. Den varer gerne længere tid, som 20-30 minutter. Vil man lave denne træning under dialyse, kan man bruge en sengecykel til det. Styrketræning forbedrer muskelstyrken. Styrketræning er kendt ved, at man laver øvelser med høj belastning - - som derfor kun kan laves med 10-15 gentagelser uden pause. Vil man lave denne træning under dialyse, kan man bruge elastikker til formålet. Man kan også træne med lavere intensitet. Denne form strækker sig også over tid, men man bliver mindre forpustet. Træning med lavere intensitet kan forebygge og behandle fx type-2 diabetes. Vil man lave denne form for træning under dialyse - - kan man bruge sengecykel og/ eller træningselastikker. Hvilken træningsform man ønsker, er forskellig. Man kan også kombinere de forskellige former for træning. Har man type-2 diabetes, er træning en effektiv del af behandlingen. Sådan er det også ved nyresvigt. Træning kan behandle højt blodsukker. Uanset om man er i dialyse eller ej, er vores anbefaling om aktivitet for alle. Man skal dagligt være fysisk aktiv i mindst 30 minutter med moderat intensitet. Det vil sige, at man bliver lettere forpustet - - udover det, skal man gerne træne mindst to gange om ugen - - med højere intensitet som ved konditions- eller styrketræning.